måndag 22 april 2024

Sångsvanen.

 I nån vecka flög sångsvanar över himlen. Ibland i medvind, då gled de fram i en rasande fart, ibland i motvind och då såg en hur de kämpade, flaxade, tog sig fram med motstånd. Ibland sken solen på dom så dom var alldeles gula mot den blå himlen. Ibland var dom lika grå som molnen. Dom flög norrut. Dom lät sådär som sångsvanar låter. Med de långa halsar utsträckta. Dom stora vingarna som kraftfullt tog dom framåt. En kväll när jag gick till arbetet hörde jag svanen innan jag såg den, det gör en iofs varje gång de kommer, ibland inbillar jag mig att jag även hör deras vingtag. Men nu var det en ensam svan och den flög inte norrut, den flög västerut, liksom på tvärsen. Den lät gällare än när dom är tillsammans, vingtagen tycktes komma tätare, den flög lägre, den flög snabbt och orytmiskt. Fort hade den passerat över mitt huvud men jag hörde dens ensamma skrän en stund efter det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar