fredag 5 april 2024

Läsglasögonen.

 Är med läsglasögon nu. Än så länge har de nyhetens behag. Blir uppiggad av att lätt läsa på mobilen. Blir uppiggad av gesten en gör när glasögonen åker på och av. För med läsglasögon blir det som nära var suddigt tydligt, men den annars så skarpa världen en armlängd bortanför är nu ett enda blurr. Så jag kan inte längre scrolla mobil och se på tv samtidigt, inte om jag vill läsa alla dessa minitexter folk envisas med att ha på sina bilder eller små filmer, några poetiska ord, ja ni vet. Ändå så nyfiken så länge på vad de skrivit och nu kan jag läsa det. En ny värld, men i enskilda block, nu gäller antingen det ena eller det andra. 

Pluggandet blev inte nämnvärt roligare eller enklare med glasögonen. Hade hoppats att mitt flackande sinne berodde på att ögonen inte fick sitt, att de inte såg klart nog, men så verkar inte va fallet. 

Behöver en större handväska. Så läsglasögonen och ett praktiskt skyddande fodral får plats. Men pengar rinner ur mina fingrar. För den lön jag nyss fick har jag köpt prydnadskuddar för 2700kr. Jag har köpt en reservdel för 500kr till dammsugaren. Samt impregnering till möbler för 450kr. Så en ny handväska är inte på tal. 

Tur att läsglasögon är snorbilligt. Två par, 45 kr vardera. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar