tisdag 16 april 2024

Att vakna.

 Vaknar ledsen. Så ledsen att det gör ont i magen, i bröstet.  Inte varje morgon, men några mornar i veckan. Titt som tätt. Och så ligger jag kvar i sängen med min värkande ledsamhet till det att den släppt lite. Tar nån timma. Scrollar. Lyssnar på podd. Pussar katterna. Stackars katter, så många fasthållningar och tvångspussar de får per dag. Liksom fångna här, med mig, jag ger dom mat, dom vet inget annat, dom vet inte om ett liv utan påtvingade pussar. Så dom finner sig i det. Lägger sig nära, kryper inpå. 

Om jag vore ledsen över världsläget, det vore väl fint. Men jag är bara ledsen över mig själv. Tror jag. Eller kanske en dröm jag inte minns. Kommer som upp ur sömnens mörker med min sorg, den följer med in i vaknandet. Eller välkomnar den mig när jag vaknar? Jag vet inte, borde ta tag i det där, för att gå runt och ha ont av ledsamhet känns ändå åtgärdsbart med terapi. Kanske KBT. Många tror ju på det. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar