söndag 21 april 2024

Niagara no2.

 Jag pulade i mig sött sen, efter att alla skivor av muslibrödet sjunkit ner och landat i magen. Då kom ett sug efter mer. Poppade Popcorn. Jag kokade kola på socker, sirap och smör och hällde över . Ställde i kylan på balkongen och efter fem minuter stoppade jag munnen full med hårda krispiga söta popcorn. Mådde illa rätt direkt. Fortsatte mata gapet. Näve på näve. Åt och åt och illamående tilltog och magen svällde upp och jag fortsatte ändå. 

Tog med mig popcornskålen till framför tv:n. Såg Niagara. Jean Peters man är jädrigt störig, alltså han verkar inte förstå vilket kap han har, att hans fru är så över hans liga. Han är bara glad och dum och älskar frukostflingföretaget han jobbar för. Och Marilyns man Joseph Cotton är rätt störig han med, ångest och självömkan och så tröstlöst hopplös, så där som män kunde vara i deppiga 50-talsfilmer. Dessa män som svettades och våndades och vankade av och an. Marilyn spelade över, det var i hennes mun-fas, när hon verkligen använde läpparna när hon sa sina repliker. Hon la av med det sen, kanske i Bus Stop? Trots det är hon såklart helt trollbindande. Jean Peters är så naturlig och otvungen och så rationellt klok i sin roll, hon är vi som ser filmen, det är genom henne bitarna faller på plats, hon är allseende. Och inte mindes jag den sista actionfilmsaktiga halvtimmen, då Marilyn är ute ur bilden och Jean Peters och Joseph Cotton har nån olycklig ofrivillig katt och mus-lek som självklart slutar i det enorma vattenfall som namngivit filmen. Kanske slutade jag alltid se den när Marilyns döda kropp låg i dunklet på golvet under klockorna i tornet. 

Nu ska jag borsta klibbet ur käften. Sockret och sirapen och smöret. Känner hur det klär gommen, täcker den, letat sig in mellan tänderna, ligger där och verkar, söndrar, lockar på karies likt sirensång. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar