måndag 24 juni 2024

Midsommarafton

 Hade bytt tåg i Sundsvall. Det här var bredare och äldre. Några fönster var lite öppna och fick gardinerna att fladdra. Det blåste genom vagnen. Visslan tjöt och tåget rusade fram. Verkligen rusade fram. Det skakade och krängde och all grönska utanför färgade ljuset grönt. Tåget åkte längs vatten, åt ena sidan en älv, åt andra sidan branten upp med gröna åkrar, hus och alla dessa träd, dessa träd som stundvis tycktes sluka tåget. 

Det var midsommarafton. Jag hade jobbat natten. Skyndat hem. Dammsugit upp jord, plockat krukskärvor och slängt en växt Majsan kört i golvet. Jag hade packat det sista. Lagt mig för att sova i ca två timmar. Sen upp. Illamående av tröttma. Till tåget mot Sundsvall som lämnade Umeå kl 12:41. 

I Sundsvall fick jag vänta på nästa tåg. Vi var tre st som hängde inne på stationen. En vakt gick med jämna mellanrum runt. En dörr gick inte igen och småfåglarna flög in och åt smulor, flög upp till taket, landade på golvet igen och letade fler smulor. Jag la mig en stund på en bänk. Sträckte ut min trötta stressade mage. Timmen gick. 30 min gick. Östersundståget kom.

Tröttheten gav resan ett skimmer, en dimma, en känsla av att inte riktigt vara där. Som ett minne i den stund det skedde. 

Sanna hämtade mig. Min syster Sanna. Min pappas yngsta. Mitt yngsta syskon. Vi åkte till den middag som höll på att lagas. TV-skärmen med fotbolls EM stod på, långbordet var dukat framför.  En midsommarstång i plast stod i mitten. Pappas två bröder, pappas syster var där. Pappas ex-fru, alltså Felix och Sannas mamma. Några kusiner och pappas syskons respektive. Det var bullrigt och stimmigt och maten tog tid på sig och alla var glada och vinet flödade och lysrören lyste och vi fick vår mat och matchen gick och vi hade alla tippat 50 kr vardera på de 6 st matcher som skulle vara under dessa två dagar, varav midsommarafton var den första. Sent kom vi i säng. Muntra var vi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar