lördag 15 juni 2024

Mal.

 Jag såg dom mellan arbetspassen. De satt samlade på väggen. Två tre stycken. Grå flygfän. Som små tunna nattfjärilar. Tänkte att de flugit in genom vädringsfönstren som stod öppna på dagarna när jag sov. Så en morgon efter arbetet, när jag tog fram havregrynen för att koka gröt, var det något slemmigt och luddigt i paketets veck. Och det satt två flygfän på insidan av skåpet. Mosade dom. Tog bort det slemmiga från paketet. 

Började mosa flygfän varje morgon och kväll. Orkade inte ta tag i problemet, som att städa ur skafferiet. Slängde två mjölpaket. Det var vad jag orkade. Arbetsnätterna och dygnen mellan dom fortsatte och flygfäsdödandet pågick de få vakna timmarna hemma. 

Så tog arbetsnätterna slut och jag gick på bio istället för att städa skafferiet. Dödade de nykläckta flygfäna. Men orkade ännu inte med ursprunget till dom. Dagarna gick. Jag fortsatte att inte städa och fortsatte döda. Nöp fast dom mellan fingrarna, för att mosa dom mot väggen lämnade grå saftiga fläckar. Ibland fick jag tag på bara en vinge och den lilla kroppen föll sprattlande till golvet. Böjde mig ner och mosade med fingret dess kropp och liv mot det grå golvet. Ibland slet de sig och flög ryckigt och i panik iväg och jag rusade efter och katterna märkte att något pågick och hakade på i jakten. Ibland funkade katterna som jakthundar. De satt båda still med blicken riktat mot samma mål och det var bara att följa deras blick för att se det lilla djuret och så döda det. Om jag då missade blev katterna till sig, de rusade efter, välte lampskärmar, föll ner från byråer och skåp de tagit sig upp på, i jakten på den lilla grå motten. 

Efter fyra lediga dagar insåg jag att detta dödande tog mer tid än vad en rejäl urstädning av skåpen skulle göra. Jag körde in potatisstickan i vrårna mellan hyllplanen, fick ut slemmiga luddiga höljen, slängde fler mjölpaket, diskade alla tomma glassförpackningar och yoghurthinkar där dess larver byggt bon och bidat sin tid i de små plastfickor under locket, torkade av hyllorna igen och igen och gned och gned och nu har jag inte sett en liten mal på ca 24 timmar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar