onsdag 6 juli 2022

Den heta veckan och dagarna efter.

 Det var varmt. Så varmt i förra veckan. Hett. Jag jobbade fyra nätter och det fanns inte många minuter för vila eller för att äta. Spolade mina handleder med kallt vatten under kranen så ofta jag fick chansen. När jag hade tid att se ut så var natten vackrare än vanligt. Som att hettan gjorde allt i Technicolor. Luften tycktes vibrera i orange och rosa med turkosa inslag.

Jag drog igen persiennerna i min lägenhet och stängde fönstren för att hålla värmen utanför. Jag drack osötat iste gjort på lady Grey i massor. Jag sov knappt på dagarna. 

Lisa var i Umeå en sväng just innan jag skulle jobba, vi träffades hastigt. Satt i mitt vardagsrum bakom persinnerna då hettan utanför var för stark.

När mina nätter var avklarade kom min pappas ex förbi. Jag mötte henne vid tåget. Vi gick promenader varje dag. Vi var på Västerbottens Museum och vi var på Bildmuseet. Bildmuseet var så svalt. Vi åt hemma hos mig, vindelrökt skinka och fransk potatissallad som jag förberett på morgonen efter sista natten, då jag ville undvika värma upp köket ytterligare när vi skulle äta. 

På söndagen gjorde jag ingenting. På måndagen blev luften sval. Träffade Mari. Fick musli av hennes mamma. Höll i Maris lilla lilla lilla dotter Harriet. 

På tisdagen, igår, träffade jag Marie. Vi satt på bokcafeet. En bil som sopade gatorna åkte fram och tillbaka utanför. Så många gånger. Vi hörde inte vad den andra sa så vi satt tysta när den passerade utanför. Två vackra människor satt i varsitt hörn och jag hoppades att de skulle hitta varann, att de skulle närma sig varann, som i en fånig film en vill se när en är trött och skör. Solen gick i moln och regn föll och något i mig lugnades, jag kände frid. Sa det till Marie och hon hade känt samma. Vi gick in bland böckerna och fortsatte in på Mingus och bläddrade bland skivorna. När vi kom tillbaka till cafeet så hade de båda unga vackra gott och jag tänkte att de nog hookat upp. 

På kvällen bjöd Amez på mat. Hon hade gjort georgiska ostbröd. Vi satt sen nere i hennes odlingslott där hon plockat en kasse full med mangold och rabarber. Vi smakade lite på rabarbern och sen på rabarberbladen. Det var syrligt och vi funderade på varför inte de används till grejer och då googlade jag och det visade sig att rabarberblad är giftiga. Vi kände ingen oro då vi bara tagit en liten tugga.

Imorse hade Jussi kissat på golvet. Jag har ännu inte badat. Ska laga pastasallad som ska räcka till dagarna mellan de fem arbetsnätter som börjar i natt. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar