tisdag 26 juli 2022

Med Kattis.

 Igår var dagen grå och fuktig och ljum. Jag fikade med Kattis. Vi som sågs ofta och hördes dagligen för en massa år sen mindes inte när vi sågs sist. Vi träffades kl 17 på NK,  vi tog båda kaffe och jag en cheesecake med jordgubbar och Kattis en jitterbuggare. NK stängde kl 18 och vi gick i en butik där vi testade parfymer och sen handlade jag kattsand på Coop city. 

Vi cyklade genom Öst på stan, långsamt, så vi skulle kunna prata en stund till. Vi mötte en hund med ett tjusigt halsband, ett med små metallplattor länkade i varann, som unga män brukade ha för typ 20 år sen, men utan någon husse eller matte i sikte. Vi stannade, såg oss omkring, funderade på vad vi skulle göra. Då rundande en rund farbror på cykel ett hörn och han var husse till hunden och de fortsatte tillsammans sin färd uppe på trottoaren. 

Kattis skulle sola och utanför solariet blev vi stående och pratade i en timme. Kanske mer. För klockan var över 20 när jag var hemma. Ljuset hade inte ändrats under våra tre timmar ihop. Det var jämngrått och tidlöst. Ingen sol som blev lägre och varmare i sitt sken och gjorde skuggorna längre och längre. Vi var i skugglöst land och dagen tycktes evig.

När natten kom blev det mörkt. På himlen anades ett ljus ännu. Jag tände taklampan i köket. Idag regnar det. Jag har ätit min frukost och tagit mitt täcke till vardagsrummet. Ska gå ut sen. Gå och gå och gå i regnet. Jag tror det kan bli underbart. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar