torsdag 2 april 2020

Twitter.

Skaffade twitter för 8 år sen för att det skulle en göra. Hade twitter först på datorn, pga sen med smartphone. Har aldrig twittrat. Följer Anne Ramberg. Följer Karin Boye. Iaf är det någon som lägger ut stycken ur Karin Boyes dikter och sen har jag tagit skärmdumpar av de dikterna jag tyckt varit fina.

När Corona slog till började jag följa fler, alla de som twittrar om just Corona. Som Agnes Wold och Emma Frans. Samt några av de som de två följer.

Någon arbetsnatt i förra veckan kollade jag vilka som följer mig. Har inte många följare, 10 st,  rimligt med tanke på att jag aldrig skrivit en tweet. En av de som följer mig är min farfar. Han dog på sin 95års dag, den 24 mars 2017.

Min farfar var tidig med allt. Internet var han ute och surfade på under tidigt 90-tal. Eller han skickade iaf E-post då. Han älskade Mac och lärde oss spela Tetris och Simcity. Min farfar var med om att köpa Stockholms universitets första dator. De fick då fråga Finansministern Gunnar Sträng om lov. Gunnar sa först nej, att det alltid blir merkostnader.

Min farfar hade gjort en tweet. Den 11 mars 2014  klockan 17:53 tweetade han: Hur avslutas Twitter? Tweeten är retweetad tre gånger. Kan inte se av vilka. Tydligen fick farfar inget svar, för kvar finns han än på twitter, tre år efter sin död, sex år efter tweeten. Jag började följa honom på twitter den arbetsnatten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar