onsdag 29 april 2020

Dagen.

Idag köpte jag två nya krukor. Gick till blomsteraffären där denna gata börjar. Jag bor vid dess ände. Vet inte varför det blev två. För att de båda typ var fina, men inte riktigt fina. Inte perfekta. En blank och mörkt brun. En spräckligt grågrön. Den spräckliga grågröna fick den framträdande platsen med kattgräset i. Den mörkbruna hamnade uppe på garderoben med den döende ormbunken i sig. Tror platsen uppe på garderoben mer är lämpad för en garderobsblomma än en ormbunke.

Så gör jag nu. Lever som att Coronan inte finns. Eller istället för vänner så handlar jag saker varje dag. Nu vill jag köpa en garderobsblomma. In i en affär igen.

Gör glass. Blev sötsugen och därför försöker jag göra glass. Det tar tid. Glassmeten av upphettad gräddmjölk och äggulor vispade pösiga med socker ska frysas sakta och varje halvtimma röras i.  En timma har passerat. Den är ännu inte fryst.

Här är en bild av mig i min kökspegel. Den jag skrev om igår. Här är en bild av hur kvällsljuset fångas i speglarna bakom grejerna på hyllorna. Även en bild på min mat, samt de pitabröd jag bakat. Bild på katterna som sover i mina säng.

Ok. Bilderna är i motsatt ordning till hur jag skrev om dem.

Gudars, jag skriver som Britney Spears. Likt hennes instagrampost. Tänkte citera en här, orkar inte, tro mig på mitt ord. Banalt, rart, så skriver hon. Tänker att jag borde skriva mer sällan. Bli kvalitet, inte kvantitet, men kan inte stoppa mig, försöker inte ens stoppa mig.

Glassen är snart klar, verkar krämig, som mjukglass. Ska jag koka te. Brygga te.

Här kommer lista på mer jag köpt.

Beställt två böcker av Virginia Woolf. Mrs Dalloway och To the lighthouse.
Även beställt P O Enqvist Nedstörtad Ängel. Borde skriva om när jag såg honom i tunnelbanan på 90-talet, borde skriva om när jag sminkade honom till ett tv-program den 21/10 2008, alltså min sista dag innan jag blev 30. P O dog i söndags. Det är en anledning att skriva sånt, har säkert redan nämnt det här. Nåväl, det skulle inte handlat om hans talang, bara om att jag sett honom, rört vid honom, att han var vacker, att hans hy strålade, att han strålade.

Beställt en T-shirt. Med rallarrosor som reser sig upp och i dess kronor formas ordet Glesbygdn. Vilket är namnet på ett reaggeband som sjunger på västerbottniska. Jag gillar inte reagge, gillar T-shirten.

Även beställt en ny plånbok. Letat på nätet. Fann inget. Inte förrän jag bytte till mäns plånböcker. Då hittade jag en enkel i brunt läder. Congac. Så heter alltid det bruna lädret. Som det är nu, med den plånbok jag har, åker korten ut, de ligger lösa i facket på den ryggsäck jag lagt plånboken i.

Hoppas det inte är mer jag köpt, men så är det med flera lediga dar, jag får tid att beställa hem grejer.

ps. kan ev misslyckats med en prenumeration till tidningen Galago. I värsta fall betalar jag  30 kr i månaden under två års tid och får ingen tidning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar