måndag 15 april 2019

Sovmasken.

Det är måndag och en tuff arbetsvecka drar igång. En vecka jag iaf tror kommer bli tuff. ca 54 timmars arbete väntar. Förutom mina fem nattpass är det två möten på vardera två timmar som ska klämmas in. Därför passade jag på att sova så länge det gick. Vaknade kl 13. Låg kvar i sängen till kl 13:30. Kliver upp. Drar på mig en varm mjuk tröja, varma mjuka byxor och varma mjuka sockor. Tar mina mediciner, lagar min frukost. Sätter mig och äter frukost, messar med en vän, ser klipp på youtube, läser om Bibi Andersson i Dn.

Blir törstig och ska fylla mitt glas med vatten. Går in i köket, tänker på hur smutsigt det blivit där, alla tomma kattmatsburkar det är dags att gå ut med, att diskberget växt, att det finns torkad kattmat på golvet och spisen är oljig efter något jag stekt. Hör hur något dimper ner bakom mig, en lätt duns, lättare än en lätt duns. Knappt hörbart, men nog för att jag förstå att något hänt bakom mig. Vänder mig för att se, där ligger min sovmask, den jag har för att stänga ute ljuset. Den jag tog av mig i sängen någon gång mellan kl 13 och 13:30. Nu ligger den nyss nerdimpen bredvid katternas vattenskålar. Så den har följt mig den senaste 1,5 timmen av uppstigen, hängt där, intrasslad i mitt hår och nu gör den inte det. La tillbaka den i lådan bredvid sängen, där den brukar förvaras, tillsammans med öronpropparna och en nässpray.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar