lördag 20 april 2019

Grå.

Det är ljust nu när jag går till arbetet. Kl 20:00 börjar jag gå. Går en omväg, så det tar 50 minuter, går raskt med målet att svetten ska lacka. Nyss tycktes det vara en evighet till att kvällarna skulle vara ljusa, när jag vaknade kl 18 hade det redan varit mörkt i någon timme.

Ikväll var det molnigt, så himlen var ljust gråvit. Marken, husen, träden, gatorna var grå. Visst såg jag om husen var gula, röda, rosa eller blå, men färgerna kändes inte, de kändes grå. Medan jag gick blev himlen mer och mer grå och mindre och mindre vit. Det fanns inga skuggor och luften var varm. Få människor ute, det är långfredag. Vid en korsning passerade fyra bussar från olika håll. Inne i bussarna var ljuset gult, såg människor sitta på sätena, några samtalandes, några med hörlurar i, en som gjorde sig redo att stiga av.

Plötsligt tänds en parkerings gatlysen. Blir nästan skrämd när de blinkar till, när jag får skuggor, åt olika håll, i olika nyanser. Men fort är parkeringen passerad och inga skuggor finns mer. Himlen blir bara mörkare och mörkare grå, några svagt ljusare strimmor, annars grå. Marken grå. Skugglös. Dunklet tar över och jag väntar på att gatornas gatlysen ska tändas, men framme vid arbetet har de inte tänts än.

Inne på de två avdelningarna jag jobbar på lyser larmtavlan röd, nu känns den röda färgen, pulsen stiger, jag andas korta snabba tag. På de båda avdelningarnas kontor finns stora påskägg, till en tredjedel fulla med godis. Färgglada ägg, gelé, winegum i rött, gult, orange, mörklila. Fyller munnen, tuggar frenetiskt och rusar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar