lördag 20 april 2019

Grå no. 2.

Tidigare i veckan har jag tagit min gröt, ca kl 4:30. Gått till rummet mellan avdelningarna, dragit upp persiennerna så gryningen utanför ska synas, satt mig i soffan. Suttit där och ätit min gröt, sett det blå ljuset utanför, den öde gatan, de lysande skyltarna ovanför butikerna på Hagaplan, himlen över allt detta, en himmel som lyser i turkost och rosa och skirt blått.

När jag denna morgon, vid ca samma tid, gått till rummet mellan avdelningarna, när jag dragit upp persiennerna, satt mig i soffan för att äta gröten, var gryningen utanför grå. Inget blått, knappt någon styrka i butiksskyltarnas lampor, en himmel lila gråvit och platt som den igår. Termometern visar på 9 plusgrader. Det är varmt en tidig morgon i mitten av april. En varm gråmulen dag tar sin fart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar