tisdag 28 maj 2024

Första doppet.

 Cyklade till Tomtebo och mot Polly. Stannade vid två snöhögar, cykelvägen går mellan dom. Fotade. Det var tidig kväll och varmt, nästan hett. 

Polly och jag gick förbi folk som grillade, som solade, som tränade, som rastade hundar. Vi gick till kärleksviken och laddade för ett dopp.  Vi satt och bländades av solen på en bänk. Vi bytte tillslut om. Med våra spinkiga kroppar tassade vi ut i vattnet. Hon i röd baddräkt, jag i vitrandig ljusrosa baddräkt. Sakta sakta sakta stretade vi ut. Vi sa att det inte var så kallt. Vattnet var brunt och kvistar och kottar smög runt våra fötter.  Vi tog oss längre och längre ut. Och Polly sa: Nu doppar vi oss. Hon räknade till tre. Vi doppade oss inte. Så sa hon: Nu gör vi det bara. Räknade om. Vi doppade oss. Vi plaskade runt en liten stund. Vi doppade oss igen. Simmade några simtag. Sen var det klart. Vi gick upp. Satte oss på bänken igen. 

Polly hade té med mynta med sig. Hon hade russin. Solen gjorde oss varma. Téet gjorde oss varma. Vi Klädde oss. Vi började gå hem. I Skuggan bland träden blev vi frusna. När vi skildes åt huttrade Polly och jag trampade iväg, förbi Coop Tomtebo. Inne på Coop hängde kassen med de blöta badkläderna på min axel och min nacke var fuktig av sjön. Jag köpte chips och torkad mango. Cyklade hem. Solen låg bakom husen, nån stråle nådde ibland fram och bländade.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar