fredag 24 maj 2024

Den rastlösa oron.

 Skrev först till Fanny om hon ville ta en promenad, hon svarade efter 30 min att hon inte kunde. Ringde Ingunn, hon jobbade, hon skulle ringa upp. Skrev till Polly om hon ville ta en promenad. Väntade på svar. Bytte om. Klädde mig för att ta mig ut, lämna hemmet, ut i kvällssolen och försommaren. Ingunn ringde upp. Hon sa att hon jobbade som entrévärd på Vävenscenen. Jag frågade om jag kunde komma och hänga med henne. Visst sa hon. 

Drog på mig en skinnpaj i plast. Så töntigt plagg, sån töntig modell på ett töntigt plagg. Rockig. Tog en bild av mig i den och en vit blus tidigare i veckan, skickade bilden till AK och skrev: visst ser jag ut som en norrbottning? Jo, svarade hon, men en som flyttat till Umeå. Precis svarade jag. Hon bar definitivt cheap mondays då de fanns la jag till. 

Men iaf, iväg på cykel i min plastpaj och solglajer och svarta utsvängda jeans. Dörren till Väven var låst och jag kom inte in. Ingunn fick fixa och trixa och sen kom jag in och vi satt en stund och väntade på att andra akten skulle ta slut. Polly svarade att hon gärna tog en promenad. Jag skrev tillbaka att jag hunnit iväg på annat. Andra akten tog slut. Publiken välde ut. De fick sina kläder i garderoben. De började lämna lokalen. En dörr verkade paj. Ingunn fick trixa och fixa ännu lite till och ringa nån och så kunde vi tillslut gå. 

Vi mötte upp Karin på Gotthards. Karin åt små små musslor och Ingunn beställde vin och morötter. Otroliga morötter. Med något puffat ris på.  Jag beställde inget, sa flera gånger: jag ska gå strax. Och strax stängde de. Vi var där i 40 min. Ut i den ljusa natten. Klockan hade blivit elva. Jag cyklade hem längs älven och Strandgatan. Solen nådde ännu husen, inte direkt, men dess rosa skymning gav de höga husen glöd. Jag trampade på. Trampade och trampade och trampade. Uppför swingen, uppför Klintvägen. Bokade tvättid på måndag. I en rush for jag upp för trappen och var i min lägenhet igen. Tänkte att det här med pyrande rastlös oro inte är så dåligt, att det ger en fart, ger en initiativförmåga. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar