lördag 22 april 2023

Två dagar till i April.

 Gick ner på stan. Solen värmde och vatten strömmade ner i brunnar, droppade ihärdigt och tätt från taken, likt flödet ur en vattenspridare. Ljudet av smältande snö var överallt. Damm fyllde vinden. Hade först ett möte på Lampray, mötte Yuliya och vi klagade på allt damm och grus och sand som yrde runt. Jag önskade att sopningen av gatorna skulle bli klar, hon önskade sig ett regn som skulle skölja bort allt. 

Efter mötet messade jag Mysan och smet in på hennes jobb. Vi satt och såg på en docka hon klädde som skulle bli en av karaktärerna i Hamlet. En dockoperaversion som får plats i ett antal väskor och kan dra runt på en smidig turné. 

Satte mig på buss nummer 8. Lukten av varmt damm, varm betong och varm asfalt, av cigg och parfym följde mig in och mitt hjärta rusade. Hade solglasögon och trench. På Ålidhem handlade jag mat och hämtade en plansch med Catherine Deneuve.

Viktor Johansson skrev att Funktionsrätt hade en visning av hans film Windows om en timme. Jag som just ätit middag bestämde mig för att ta mig ner på stan. Visningen var på Ögonblicksteatern och i samtalet efter filmen så sa en kvinna i publiken att hon letade efter någon att spegla sig i. Hon visste inte om hon skulle leva upp till de hon skulle spegla sig i, hon sa att hon inte var som tjejerna i filmen, att hon inte var det då när hon var 25, att hon inte var cool och utåtagerande med piercing och smink och det var en sån oväntad uppriktighet. Som jag önskar att jag kunde återge det hon sa ordagrannt. En förtvivlan hon släppte fram och som kändes allmänmänsklig. Jag kände samma någonstans inom mig. När jag gick hem var det ännu varmt. Jag hade skjorta, tröja och morfars gamla kavaj. Det skymde, kvällen blev grå.

Pluggade till midnatt. Stressigt och med flackande blick. Lämnade in de uppgifter som skulle lämnas in.

Sov djupt. Larmet väckte mig kl 07. Drack té. Gjorde mig iordning. Bussen skulle gå från Klintvägen kl 08:26 och vara framme vid Tegs centrum kl 08:44. Tog fram kattväskan. Majsan skulle med. Jag funderade om hon blivit skrämd av väskan sen sist, sen hon togs i den till Veterinären för Kastrering. Men när jag letade efter henne hade hon redan lagt sig i den. Gjorde i ordning en deg som skulle jäsa hela dagen. Klädde mig och tog kattväskan och gick till bussen.

Det var milt ute. En ung man i beige jacka stod redan och väntade. En annan lång ung man kom. Bussen kom, vi klev på och på vägen ner mot stan fylldes den och i stan klev de flesta av. Kl 08:44 klev jag av på hållplats Tegs centrum. Den unge mannen i beige jacka klev också av. 

Två veterinärer kollade på Majsan. Den första sa att det var en ögoninflammation, men hon ville utesluta ev sjukdom. Den andra sa att det var en kronisk sjukdom. Jag betalade 1200 och fick en tid för återbesök samt ett papper med hur vården ska ske hemma. Majsan var lugn och nyfiken under besöket. De stora ögon uppspärrade och det lilla huvudet som vred än hit och än dit för att upptäcka och ta in. 

Kl 10:02 skulle bussen gå. Den unge mannen i beige jacka stod och rökte vid hållplatsen. På bussen satt Kai. Han hade ont i ryggen och pratade på bred stockholmska. I stan klev Kai av och den andre långe unge mannen från tidigare på morgon klev på. Nu var vi tre som klivit på på Klintvägen som åkte tillbaka till Klintvägen. 

Hämtade ut Majsans medicin på NUS. 

Amez kom på lunch och när jag serverat sopppan kom jag på att den var gjord på kycklingbuljong och Amez är veg och jag bad om ursäkt och Amez sa att det är lungt för hennes släktingar lurar i henne animaliska produkter. Jag bad om ursäkt igen. När Amez gick till gymmet följde jag henne på vägen. Åter ljudet av vatten som rinner bort. De stora smutsiga snöhögarna krymper nästan synligt och under dem en ständig stril av smältvattnet. 

Fick tillbaka uppgiften jag lämnat in och den behövde kompletteras. Kompletterade. Fick ett ok. 

Marja skrev att hon skulle åka akut med sin katt Matisse till veterinären i Vännäs. Hon tog Taxi, katten fick somna in. Vi höll kontakt under tiden och jag frågade om hon ville komma förbi mig sen när hon var tillbaka i stan så hon skulle slippa gå direkt till en lägenhet hon nyss delat med sin katt. Kl 20:30 kom Marja hit, hon fick soppa och brödet jag bakat under dagen. Vi såg en dum film om ett par som dras in i en härva av äventyr. Jag hade poppat popcorn vi nästan inte åt av.

När Marja gått kom oron över Majsan.

Idag är det mulet. Inte vilsamt mulet. Himlen är vit som en tänd lampa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar