måndag 17 april 2023

Aprildammet.

Ser i helfigursspegeln att jag går lätt framåtlutad, rumpan ut, ej plutigt, nej stelt ut, vinklad, axlarna uppe vid öronen, halsen framskjuten och tjock. Hela trötta helgen mellan arbetspassen har jag gått så, vankat, stapplat omkring. Otympligt. Otymplig.

Hade skola idag. Så nervös inför. Alltid denna nervositet. Kräkreflexen satte igång just som jag skulle gå. Stod lutad mot byrån i hallen och andades. Ögonen tårades och påsarna under svullnade. Bakom det mörka solglasögonglaset var ögonvitorna rosa och blöta när jag gick hemifrån. 

Klockan var mellan 12:30 och 12:50. Det var varmt. Mötte en ung kvinna i grön klänning och bara ben. Hon höll en kille i handen. Jag hade haft halsduk, mössa och vantar på när jag knatat iväg, innan jag var framme var jackan öppen och halsduk, mössa och vantar låg i kassen,

Skolan var rolig även om jag var seg, dimmig, som att hjärnan svullnat. Klassen var fin. Varje gång har det varit fina grupper, olika temperament men alltid vakna och varma, vi var några som blev kvar, vi pratade på liksom för att slippa gå.

Gick från skolan kl 16:30 och solen sken. Skorna slirade i allt grus som täcker vägarna. Allt grus från vinterns alla lager av is och snö. En ser knappt asfalten, en ser bara grus, grus långt upp på de skrovliga snövallarna som sjunker ihop allt mer för varje dag. Luften var disig av allt damm och när vinden tog i tjocknade diset. Världen var grå. Skoningslöst grå under en blå himmel. Ljuset frätte bort färgerna, när jag passerade nån som hade snygga kläder kunde jag bara förstå att de var snygga, inte känna det. Ingen kan vara snygg i april. Världen blir ett gruvtag, ett månlandskap, under bländande vitt ljus.

Handlade tomatjuice på Ica Berghem. Mötte Kajsa i dörren ut, mötte Amez 30 meter senare. Amez och jag pratade om att ses snart, kanske på fredag. Hon hade köpt hus. Hemma var granne pratglad, han pekade ut vilken bil som var hans. 

På kvällen ringde jag Mysan. Återberättade två grejer från skoldagen, två saker som varit så roliga då, att vi skrattat mycket åt och som när det återberättades saknade all humor och poäng. Sen pratade jag om att jag dramatiskt och antagligen lite narcissistiskt blockerat J pga boken. Nä, inte pga boken men pga hans syn av mig/på mig. Vi pratade om tiden han ofta sa ordet fitta med ett eftertryck av äckel när det rörde mitt sexliv, fitta var ett ord jag inte sa, men han tog det ändå med avsmak i munnen om och om igen, jag tänkte att det var hans allmänna förakt för kvinnor, men även om det tycks allmänt verkar det finnas ett särskilt för mig, ett äckel han känt. Köttsligt banal, det är jag. Då hade det gjort mig brydd. Nu tänkte jag att det var ett tecken på att jag trängt mig på. Mysan sa att det kanske är jag som tar hans konstnärliga frihet för förakt mot mig. Kanske. Men ändå. Äh. 

Eftersom det är jag som hör av mig till honom kommer han inte märka att jag blockat. Så all dramatik helt allena, ut i ingenting. 

Blockat för att jag ska sluta tränga mig på.

Googlar bilder på Lauren Hutton Hair. Fy fan va snygg hon är! Rynkig och leendet med glugg, honungsblonda lockar och solbränna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar