tisdag 11 april 2023

Två dagar i April.

Igår hade jag tänkt plugga, men en lätt huvudvärk gjorde mig matt i skallen. Istället hämtade jag ett paket med ögondroppar till Majsan, jag handlade på Coop, jag gjorde paneer som fick dra i duk, jag gjorde en potatisgryta, jag satte igång en deg på vasslen från paneertillverkningen, jag gick ut med komposten, med plast-, kartong- och pappersåtervinningen. Jag slängde kattsand.  Jag satte igång en annan deg, en chipatideg. Jag dammsög och tog en dusch. Såg några avsnitt av Seinfeld. Dagdrömde om stora pösiga soffor. Bakade ut brödet och åt det nybakat och fil och müsli till middag. Drack té.

Under natten sov jag rastlöst, ljuset som trängde fram bakom mörkläggningsgardin fick Majsan att vilja gå in mellan fönster och mörkläggning, hon puttade ut krukor med plantor och krafsade mot fönstret. Jag väcks och lyckades inte somna om förrän ca kl 09. Kl 10 väckte larmet mig, jag låg kvar, snoozade till halv elva. Tänkte på det jag läst, att hjärnan inte mår bra av snoozen, att den ger en trötthetsdimma hela dan och jag tänkte, varför kan jag inte trots den kunskapen sluta trycka snooz och sluta upp med att snabbt slukas av underbart varmt mörker? Varför kan jag bara inte kliva upp?

Jonna kom hit ca kl 11, jag var då påklädd, drack te och hade slukat det sista av frukostmackan. Vi pluggade halvflitigt och så slutade vi plugga rätt snart efter att vi ätit lunch. Vår lunch var Paneer, tomatröra, chipati och Coops X:tras blaskiga jasminris. Jag tog en liten promenad med Jonna när hon gick hem, gick åter in på Coop, köpte fil och gräddfil för att kunna göra färskost. Köpte rödbetor och morötter för att göra soppa på. Köpte allergimedicin, fotkräm och nässpray på Apoteket. Hade solglasögon trots mulet. 

Hemma igen, Linus messar och skriver att en festival vi sökt till väljer att visa filmen utanför tävlan. Det sänker mig lite. Vi funderar på om vi ska avstå, om vi ska sikta på en festival senare med premiärkrav för just det landet, båda festivaler är i samma land. Vi bestämmer att bestämma oss senare, när vi funderat och klurat.

Nu på kvällen, efter lite slött pluggande, pratandes i telefon med Johannes ser jag hur Montzi börjar hulka. Hon sitter på min pösiga ljusa fotpall och jag sträcker ut min hand, låter henne kräkas upp den gråslemmiga ormen till hårboll i handen. Ur  handen droppar brun vattnig sörja och jag skyndar till toan för att spola ner den blöta kräkshårsormen. Samtidigt pratar jag vidare med Johannes. Jag pratar om filmens NJA  från festivalen, om att de två recensioner den fått på Letterbox: Den behöver inte vara så lång lyder den ena. Det enda bra med den här filmen är att den eventuellt tar slut lyder den andra. En 1/2 stjärna var har de gett den. Johannes säger att jag inte ska bry mig om sånt. Under samtalet säger han inte en endaste gång att filmen är bra. 

Det skymmer nu, några strimmor sol når det snöklädda taket tvärsöver. Snön färgas rosa och orange och duvblå. En solkysst skorsten i tegel glöder. Jag googlar bilder på Kate Moss som blond, på Brigitte Bardot Hair. På Catherine Deneuve fotograferad av Douglas Kirkland.

Jag har ett eksem i vänster handflata som gör en spricka i livslinjen, den vidgar sig, särar på sina kanter,  blodfullt rosa syns mitt i det vitfnasigt skorviga. Smörjer dagligen med cortison utan resultat. Klådan och det spruckna kvarstår.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar