lördag 18 februari 2023

Den dåliga filmfestivalen.

 Sen igår har snön fallit. Tung blöt snö. Allt blir åter vitt, nästan vitt. Den bruna snön anas under den nyfallna och slasket en slirar med skorna i är antingen fuktigt grått eller grusigt och brunt. Det var ljust när jag gick ner på stan, skulle möta Signe kl 15:30. Signe och hennes vän Sebastian och jag skulle gå på den Dåliga filmfestivalen. Tre kalkonrullar och det hela började kl 16 på folkets bio. Det var fullt på alla tre visningar och lukten av upprapad och säkert smygmedtagen snabbmat spreds under andra visningen. Publiken tjoade och applåderade och var inte så medelålders som jag hade trott innan, den var ung och livlig och det gladde oss, min syster och jag. Första filmen var dålig. En snygg blondin, enligt IMDB bara 23 när filmen fick sin premiär 1980, men såg ut att vara 35. Hon var snyggt klädd och klädde av sig några gånger och filmen var så dålig som det utlovats. Den andra filmen var en lekfull komedi om ett troll som vill ta över ett hyreshus och på så sätt världen. Där fanns en häxa som var god och en tonårspojke som var hjälten och publiken skrattade där det var tänkt och filmen var kreativ och kvalade inte alls in som dålig, vi blev lite besvikna. Den sista, New York Ninja hade inget ljudspår bevarat så ett nytt hade gjorts 2021 och ja, kanske gjorde det den plojigare än den var en gång, men publiken blev vild och spontanapplåder bröt ut i scener och det var på alla sätt helt underbart att sitta där i stanken och glädjen. Sen vinkade jag av Signe vid bussen och gick genom snöfallet hem, det var mörkt och vi var några som gick bort från centrum, andra intog gatan i bredd, de var glada och drack och gick in mot stan. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar