torsdag 22 december 2022

Hillevi.

 Så dog min mormor Hillevi igår kl 23. Mamma hade ringt på dagen och sagt att hon blivit sämre. Men eftersom min mamma gillar att ta i och nu inte gjorde det gjorde jag en plan att idag gå dit, se hur läget var och om det skulle behövas ta ledigt i helgen och sitta hos mormor om nätterna. Men hon dog. Att det gick snabbt är bara önskvärt, det finns ingen anledning att nån ska behöva ha ett långt döende. När jag vaknade upp imorse så hade mamma skrivit ett sms om det som hänt. Jag ringde mamma, var anklagande och vass. Mamma som nu snabbt skulle planera tömning av rum, berätta för mormors vänner, bekanta och släktingar och ringa begravningsbyrån. Jag och min syster Agnes bestämde att gå till mormor ca kl 12, begravningsbyrån skulle komma och hämta henne kl 14. 

Vi kom dit kl 12:20. Fick dörren upplåst av en i personalen. Klev in. Hängde av oss. Mormor låg klädd i ljusrosa i vita lakan. Hon hade en röd ros i plast i de knäppta händerna och en ängel på ett bord bredvid sig. Där fanns ett ljus som inte var tänt och vi tände det inte. Agnes grät. Vi stod på varsin sida om sängen. Sen satte vi oss i varsin fåtölj, bläddrade i fotoalbumen, vi pratade. Mest om mormor. Lite om annat. Ibland skrattade vi, sen grät Agnes lite mer, jag fick bara tårar i ögonen, inget mer. Vi satt där i en timme. Vi började frysa. Gick in till stan. Gick in stadskyrkan och tände varsitt ljus, barn rusade in för att spela en levande julkrubba. Vi gick. Vi åt på Rost. Vi frös fortfarande. Vi drack kaffe och frös. Gick genom stan, gick i butiker, hela tiden frusna.

När jag kom hem ringde jag mamma igen. Ville inte vara vass den här gången, men blev det. Vi la på. 

Önskar att det fanns någon ritual, nåt som samlade oss. Att vi skulle ses hos mamma och äta soppa eller nått. 

Den här texten har inte handlat något om vem hon var, bara om hur det var idag, kanske skriver jag mer sen. Jag har saknat henne länge, den hon var innan demensen tog över nästan allt. Saknar hennes röst och hade räknat med att få höra den igen. 

Hillevi blev 96 år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar