torsdag 5 maj 2022

Krukväxterna och falsk spinn.

 Jag kan ha dödat ett stort antal av mina krukväxter, om inte så gett dem en tuff match. En Ampellilja tycktes blek och så läste jag att det kan vara falsk spinn och det är en liten en som suger livet ur växterna. De märks först inte, men sen åldras växterna i förtid och ser livlösa ut och så. Så jag slängde Ampelliljan och sen började jag fundera, för apsvansen har börjat skrumpna och även det är ett tecknen på falsk spinn och då sprayade jag alla växter med en såpablandning med lite t-röd i och sen slängde jag det mesta av apsvansen och så la jag de ännu härligt svullna och gröna bitarna av den i ett såpavatten och t-röd bad i några timmar. Nu är de satta i ny jord i krukan som jag diskat flertalet gånger. Det är mycket möjligt att det hela inte berodde på falsk spinn, men jag drogs med av mina oroliga tankar. Kan även ha överdoserat T-röden som bara skulle ha varit en liten skvätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar