måndag 23 maj 2022

Helgen.

 Jag skyndande ner på stan för att möta Anna-Karin innan jag skulle klippa film. Tog bussen och på den var Inger och hennes son, vi pratade och skildes åt när vi klev av på Vasaplan. På stan satt jag i solen med Anna-Karin medan hon åt en rullpizza och bredvid oss på torget samlades en grupp som skulle demonstrera mot NATO. När A-K ätit klart gick vi till Galleri OSS. Ukrainas eurvisionvinnande låt öste och vi såg en utställning med verk av Kjartan Slettermark. Av galleristen fick vi varsin burk Hjortronläsk. Galleristen gav först en burk till A-K, sen kom han på att även jag kunde få en. Vi köpte inget även om jag var sugen på något av vykorten med Kjartan som pudel eller naken. A-K och jag skildes åt. 

Jag hade tekniska strul och gav upp mitt klippande. Egentligen var jag uppgiven på vägen dit, efter att A-K och jag skilts åt. Kände oro och missmod. Så jag gav nog upp alldeles för fort. Strosade runt på stan istället. Gick in på kvinnohistoriska och insåg att jag inte tycker om annat än konstutställningar, även om bilderna av dykarna i Korea var fina så var det som att vandra i en lärobok och när nästa rums utställning var om korsetten  och hette modeslav så tappade jag helt intresset. 

På Folkets Bio delade de ut filmaffischer och jag velade och sa att jag skulle ta den så rullade jag ihop den och så ändrade jag mig och så tänkte jag att jag tar en annan och så ändrade jag mig och gick därifrån utan affischer men såg 6 st kortfilmer. Innan kortfilmsvisningen så började jag prata med en ung kvinna. Hade sett henne inne på kvinnohistoriska och vi pratade om affischer och var de skulle hängas och hon var lång, kanske så lång som jag, hon var blond och tatuerad och hade ett linne med tunna band. Det var bara vi i salongen och när någon annan klev in så slutade vi prata och jag tittade på min mobil och scrollade och svarade på ett meddelande från Victoria. 

Hemma åt jag de ostfrallor, philadelphian, den gröna paprika och sockerärterna jag handlat tidigare för att äta som mellanmål undre klippningen. Somnade sent och hungrig. Vaknade tidigt på söndagens morgon och låg kvar med ett vagt hopp om att somna om, det gjorde jag inte.

Skulle ha träffat Marie på bildmuseet kl 15. Men vi bestämde att ses på måndagen istället. Så jag gick själv till Bildmuseet. Stötte ihop med Emil och Disa och deras två ungar och sen såg jag den enda utställningen som var öppen. Marie skickade ett meddelande om jag ändå kunde ses idag och vi slöt upp med varann uppe på Västerbottens museum. Marie som är frusen hade en täckjacka och dubbla byxor samt en turban. Jag hade jeans, en mörkblå tee med en illgul miniliten polospelare och dess häst på ena bröstet, över armen hängde min trench. Jag åt honungskaka och en punchrulle, tog en kopp te i en pappmugg och hon en havrelatte och när Museet stängde kl 17, en halvtimme efter att vi setts, satte vi oss uppe bland trähusen från förr och solen var blek och disig och vi hörde en kör sjunga vårsånger och när vi gick runt knuten såg vi kören splittras och vi såg vitsippor nedanför björkarna i hagen och våren kändes som ur en bilderbok. Jag blev kall och drog trenchen om mig. Gick hem.

Var nedstämd hela helgen, trots allt fint. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar