onsdag 20 april 2022

Det är vår.

 Håller på att få en samling tygprover till olika möbler jag riskerar att köpa. De ligger på mitt skrivbord, mest olika sammetstyg. Det kom ett kuvert till idag, de tygerna gav mig inget, blaskiga toner av grått och senapsgult.

Det är vår nu. Ljusa kvällar. Varje dag blir minuter ljusare och det känns okontrollerat. Den trygga mörka natten blir kortare och kortare och ljuset jagar. Genom träden syns kvällssolens låga strålar genom dammet. Allt detta damm. Sandigt, kornigt, damm som landar på ens läppar och tänder och tunga och får det att knastra i munnen, får huden att kännas som sandpapper efter att ha gått i motvind. Vinterns smuts som ligger grå på gräs och väg och yr i luften. 

Jag går hem från Coop, kl är lite över 20. Har handlat rostbröd och marmelader, fikon och citron/apelin. Solen ligger lågt och det finns ett liv ute, folk rör på sig, de strosar med öppna jackor. Jag tänker att våren är smärtsam, men jag vet inte riktigt vad jag menar med det. Bara att den gnager lite, verkar kräva något. Något mer. Att den är för dem med aptit, för dom med lust.

Imorgon ska jag äta middag med ostrongänget på Rex. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar