lördag 20 juni 2020

Lite midsommarhelg.

Igår kväll åkte en tavla i golvet. En spegel på hyllan ovanför halkade ner i en glipa mellan hyllplan och vägg och slog av spiken tavlan sitter på. Spegeln fastnade i eluttaget, fastkilad mellan vägg och plast. tavlan flög och landade en halvmeter bort. 

Tavlan är ett litet landskap, uppbyggt i bl.a. kork. Det sittet bakom glas och nu, efter att ha åkt i golvet, så åkte blad från träden lös och ligger nu utspridda bakom glaset. Jag ställde tavlan uppe på en garderob. Spegeln fick jag slita lös, underligt nog hade den klarat sig. Den kom åter upp på sin hylla.

Imorse vaknade jag av att litet brak. En tavla hade puttats ner av Montzi. Nu satt den fastkilad mellan vägg och en hylla.  När jag vaknat till nog mycket, slet jag loss den, fast fick flytta ut hyllan en bit, så att det skulle gå lättare. Tavlan, som är mitt dyraste köp och inte värd det pris jag betalade för den, hamnade även den uppe på garderoben. 

Alla tavlor, speglar, hyllor, ska ju ner när sommaren är slut. Det är som att det har börjat sköta sig självt. Lägenheten stöter ut mig.

Igår var det midsommar. Jag firade min syster som fyllde 28. Vi åt lunch och fikade hos vår mamma. Efter det cyklade jag hem. Sen gjorde jag inget mer, såg film. Stirrade. Var trött. 

Idag flyttade jag om bland växterna. Några fick flytta bort från hettan i fönstret bakom glastet. Kaktusarna fick dess plats. Låg sen i sängen och stirrade ut. Såg kattnätet blänka i solen. Bladen på buskarna dras med i vinden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar