tisdag 2 januari 2024

Jul, mellandagar, nyår, och siande om 2024.

 Julen var familjen och fullt ös. Julmusiken dånade, vi åt så jag inte varit sugen på mat sen dess, inte konstant mätt, nä, bara utan aptit. Klappar slets upp, vi skrattade, vi la pussel, jag hann till julnattsmässa och mötte upp Mysan och Sofia och Sofia hade med sin man och sin mamma och sin systerson. Jag var så glad att vi var där igen, efter så många år då vi inte hunnit, inte orkat, jobbat och varit utan sug att mötas i kyrkan på julaftons sista timme. Psalmerna var svårsjungna. Inte fick vi sjunga Dagen är kommen kärlek triumferar så pampigt det bara går.

Juldagen, middag hos Ingunn med Nina. Vi såg Love actually. Jag dissade den och förstörde nöjet. Var trots den goda maten, lamm och stompad potatis, inte sugen. Åt upp. Magen spände. Drack jag lite sprit efteråt? Något som brände skönt i halsen, något jag smuttade på. Nu minns jag, det var iscider. Och te. Earl grey från lipton.

Annandagen gick Ingunn och jag på soaré i Karin Larssons Nya Tantteatern, som ligger i hennes vardagsrum. Hennes yngsta son spelade på flygeln, Karin sjöng, en man spelade dragspel, en annan man läste dikter. Ingunn, Karins syster och jag var publiken. Vi åt marsipan med choklad runt, vi åt något rumänskt bröd. Katten Bartok luktade på våra fötter, särskilt intresserad av mina. 

På onsdagen, första mellandagen, klippte jag film. Det var öde på Film i Västerbotten. 

På torsdagen åkte jag med Jussi till veterinären. Något med ögat. Det hade klibbat igen. Nu har hon kur med droppar fyra gånger per dag och återbesök den 11/1. På kvällen träffade jag Signe och Agnes, vi åt pizza, vi såg They Cloned Tyrone. Jag hade skavsår och bussen hem kom inte för den hade krockat och jag gick till nästa hållplats och gjorde sällskap med andra som stod och huttrade tyst, men artigt leende, i kylan.

På fredagen åt jag middag med Dante Kristin. Vi åt på Taj Mahal. Hade ännu inte fått aptit. Åt inte upp. Vi gick och såg Godzilla minus one. DK hade biocheckar och bjöd. Vi skildes åt hastigt när bussen kom till sjukhuset och jag skulle av och fortsatte prata på dm:s på insta om film. Om filmer vi hoppas göra rätt snart. 

På lördagen vinkade jag av Agnes på Östra station. Jag handlade på Coop och när jag kom hem ringde Mysan som flytt sin familj en stund och vi åt buffé på Shanghai och drack te hemma hos mig.

Så kom Nyårsafton. Var så stressad över att det skulle dra igång redan kl 15. Snittar och champagne hos Nina. Det var Ingunn, Christer, Cilla och Peter. Vi tände tomtebloss. Jag åkte hem, gav Jussi ögondroppar. Åkte till Ingunn dit de tagit sig. Kl 20:30 åt vi middag på Tonka. Tolvslaget kom, vi såg fyrverkerierna färga skogen och isen rosa och blå och lila och röd. Hur röken svepte som en svans över Teg. Hur himlen exploderade i guld och glitter. Kl 01 gick jag hem. Ganska nykter. En man föll framför mig, jag och hans fru hjälpte honom till porten. Vi önskade varann gott nytt år, skildes åt. Hemma var jag rastlös. Somnade framåt morgonen. 

Nyårsdagen. Pluggade. Slött pluggande. Fattade ingenting. Gick ensam till arbetet. Jonna tog bilen pga kylan. Natten var lugn. Morgonen var kall. En kollega hade haft minus 36 i det kylhål hon bor i en bit utanför stan, in mot landet. Jag sprang nästan hem. Lät som jag gick på frigolit. Sov dåligt. Carolina önskade gott nytt år, vi skrev om förr och världen svindlade, minnen jag försökte nå, platser jag försökte återskapa, en smak nådde tungspetsens med drog sig bort, nådde inte fram. Klev upp. Skrev till Carolina att 2024 kanske blir året jag börjar med partydroger. 

Såg att nån läst ett gammalt inlägg. Inte mycket till text var det, mest en ursäkt för mig att lägga upp bilder där en lite rumpa anas genom tunt tyg. Skirt och mjukporrigt, som något ur en 70-tals blaska. Gick på att det där en gång var jag. Tänkte att jag förlorat allt. Mindes sen att jag redan då var slukad av en trötthet utöver det vanliga.

2024 kommer jag färdigställa en film som inte verkar bli bra. Kommer spela in en ny och förhoppningsvis ha hoppet kvar om dess storhet året ut. Kommer bli klar med plugget. KOMMER BLI KLAR MED PLUGGET. Ledig tid kommer vara ledig. Kommer vara helt och hållen min. Inte en uppgift jag borde göra, en uppgift jag inte gör, inte mitt huvud hängande över skolböcker. 2024 kommer jag inte börja med partydroger. Har inte råd. Ok, kanske har jag råd, men har lagt mig till med impulsiva dyra vanor och de kommer fortsätta sluka mina pengar. Och ingen bjuder en 45 åring som sett sina bästa dagar på droger. Och jag skulle vara sämst på droger, jag skulle berätta för ALLA jag träffade för jag skulle tycka att det kändes så spännande. 2024 kommer jag inte heller få grepp om grammatik och om presens och nonsens. 

Jupp, det var väl allt. Nu ska jag bara lösa hur jag ska få mobilen till jobbet utan att den laddar ur. Kylan dödar den. Med mobilen loggar jag in på arbetstelefonen. Kanske stoppad i en socka i behån håller den sig varm. 

ps. Måste sluta skriva evighetslånga recaps av livet. Ändå rimligare med några krystade rader för att få lägga ut en bildserie där jag är sexy och formfast. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar