torsdag 16 juni 2022

Piss i juni.

 Mitt hår låg tungt och fuktigt i nacken och luktade balsam efter duschen. Solen värmde och jag gick till Ålidhem centrum. Det var en känsla jag ville behålla, ville känna igen och igen. Kände mig trygg.

Dagen efter luktade jag svett. Trots noggrann raggardusch. Tog först bussen, sen gick jag sista biten långsamt och i skuggan. Men när jag klev in och såg folksamlingen rann svetten till och det stack i näsan från mina armhålor.

Vi fick mat och de från Film i Västerbotten informerade om grejer och jag zonade ut. Fokuserade på andningen och inte svetten som fuktade min rygg, jag fokuserade på att se ut som att jag lyssnade intresserat på vad som sades. 

Sen pratade jag med några bekanta och vänner och skrattade och jag hade bett om en headshot av produktionsbolaget pga behöver det till en filmfestival och så drog en av producenterna upp sin mobil och så satt jag där i en orange linneskjorta och kände mig fel och såg rädd och rund ut på varje bild och tänkte att jag vill ha en headshot där jag ser ut att ha kontroll, där jag är klädd i vitt och inte hopplös orange och utan frissigt hår på det där sättet gamla har frissigt hår. 

Hemma igen däckade jag. Min hjärna var slut och jag slocknade, somnade, för timmar gick och en ledsen vän hörde av sig och jag kunde inte formulera en mening. Skrev efter flera försök: Jag saknar ord. Är helt slut. Och jag menade inte "saknar ord" som i att jag saknar ord inför hennes sorg. Jag saknade ord helt och hållet. 

Efter nån timme kom orden tillbaka, men jag var sträv och vass och kände hur jag valde den uppbrusade lättretade vägen i mina textkonversationer med systrar och vän. 

När jag la mig för att sova på natten tänkte jag att imorgon kommer det gå att kommunicera igen. Då kommer orden lätt. 

Natten blev rastlös. Vaknade flertalet gånger. Gick upp på toa. En gång, klockan visade på 03:41, tänkte jag att jag kommer inte kunna somna om. Vaknade upp och solen sken och jag tänkte att jag visst fått somna om, att jag fått sova till det att dagen kom. Tänkte att klockan var närmare 10, kanske tom 11. Klockan var 05:11. Somnade åter. Vet inte vad klockan var när jag vaknade.

Det har varit sol idag. Jag har sett serier och läste i DN om vad som gör oss attraktiva och det är symmetri för det signalerar hälsa och friska gener och jag tänkte på min asymmetri och att den gör mig oattraktiv, men tänkte också på att den även kan innebär dåliga gener och så tänkte jag på vad dåliga gener kan innebära. Såg en serie som fick mig att skratta, vilket var skönt för jag ville gråta över min fulhet och mina dåliga gener. Sen såg jag att tandförsäkringen läggs ned och efter det har jag tänkt mycket på hur jag nu ska ha råd med tandvård. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar