fredag 16 februari 2024

Första torsdagen i fastan.

 Hade ingen plan för dagen, vaknade sent, drog mig, dammsög håglöst med många avbrott, något som tar en kvart tog en timme. Trots min planlösa seghet bestämde jag mig för att duscha, klä mig snyggt, gå till Bildmuseet och Mingus.

Kom iväg 15:30. Det skymde, blev blåare och blåare. Det var inte många på Bildmuseet. Några spanska turister. I en sal stod personal, de förberedde något, en av dem berättade för den andra om ett konstverk. Den andra tog anteckningar, ställde följdfrågor, fick för mig att hon skulle visa utställningen. Jag lyssnade, hörde om en persisk saga om en kvinna och hennes hår och flaskor där något var gömt och den som räddade henne och konstverket som såg ut som en människa täckt i hår som var flätat och virat och långt och gick ner på golvet och ut under det glas som täckte skulpturen. 

Gick vidare till Mingus. Nu var skymningen nästan över, det var bara en liten blåton i det mörka. Spanade planlöst, bläddrade i en bildbiografi över Lotte Lenya, var sugen på att köpa, men lät bli. Kollade bland skivorna men tittade ut genom fönstret, på gatan och snön och husen, såg inte ens vilka skivor jag bläddrade bland.

Gick hemåt, klockan var kring 17, skulle till Ålidhem centrum, hämta böcker jag köpt från Bokus, handla mat. Såg Karin framför mig, skyndade ikapp, vi gjorde sällskap en bit på vägen, bestämde att ses nästa vecka. 

På Coop. Butiken som varit tom, mannen i gråvitsvart-kaumoflagejacka framför mig som storhandlat och bakom honom, mig, så bildades en kö av unga människor som inte synts till i butiken den stund jag fyllt min korg. 

Kvällen messade jag med Agnes som fastnat på ett tåg som stod still i flera timmar, som står stilla än, i Hudiksvall, som ev snart ska få börja röra på sig, som skulle ha varit framme i Umeå kl 23:35. Klockan är nu 01:17.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar