fredag 24 mars 2023

Littfesten.

 För en vecka sen, förra fredagen, då jag gått av bussen på Vasaplan och skulle gå över till veterinären på Teg och hämta Majsan, såg människorna annorlunda ut på stan. Såg knappt någon i praktiska svarta  överdragskläder. Såg folk med yviga hår, kappor, rockar, unga i förkorta byxor.  Umeå kändes europeiskt, som min dröm om det euorpeiska, det kulturella, de som ser teater, opera, går på konstutställningar och läser poesi. När jag gått några steg mindes jag att det var Littfest, att vimlet hörde dit, var dess besökare. Rundade hörnet och såg Margot Wallström gå framför mig in på en klädbutik. Umeå kändes som en del av världen utanför. 

Jag var hemma med Majsan så jag gick inte på Littfest förra helgen, inte för att jag läst någon av författarna som skulle va där, men 200kr hade det varit värt att bara vistas i en virvel av kulturintresserade, andas samma luft som dom för en dag. 

Jag började läsa dikter på kvällen. Innan jag går till sovrummet slår jag upp en sida i en av de diktböcker jag har, typ samlingar med de storas greatest hits, inte för att jag förstår poesi, för det gör jag inte, jag kan inte grammatik och rytm så bra, men jag läser några dikter per kväll, väljer nån kort, sen kanske läser jag en till, den också kort och så en till. Läser lite stressat och forcerat för den tiden på kvällen vill jag bara till sängen och mörkret. 

Idag fick jag sova bra och länge, det var önskvärt och min plan då jag ska arbeta natten. Klockan 12 slog jag upp ögonen. Låg kar. Majsan la sig på mitt bröst och det hjälpte mig inte att stiga upp, inte förrän jag kom på att igår måste ett nytt avsnitt av Wahlgrens värld ha lagts ut. Det gjorde mig spralligt glad och det visade sig vara ett bra avsnitt. De skrattade så mycket så mycket och ett grönskade Stockholm med gamla stolta byggnader visades. 

Annars har jag dammsugit, duschat, pratat med mamma som höll på att experimentera med textilfärg, diskat, lyssnat på poddar och pluggat. De två kurserna drar igång nästa vecka, men jag startar nu då uppgifterna finns utlagda och nästa vecka är min pappa här några dagar. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar