lördag 6 mars 2021

Förmiddag en vårvinterdag i mars.

 Fick sova natten som var. Får oftast sova nu, men lever kvar med känslan att natten är ett osäkert kort efter den sömnlösa vintern jag haft. När jag vaknade var det förmiddag, nära kl 11. Jag gick upp. Åt resterna av löjromspizzan från igår, gjorde en virgin Mary. Solen sken. Började diska, men lite rastlöst och mitt i diskandet tog jag två krukväxter till duschen och duschade av dem, sen diska lite igen. Så stod jag i vardagsrummet och ser ut på den soliga dagen, tänker att jag borde höra av mig till någon om promenad, eller gå ut själv, jag minns bulldegen som jäser och att jag ännu diskar och går tillbaka till köket. När disken är gjord börjar jag torka bänken och spisen och ett hårstrå på kaklet sitter envist klistrat blött kvar. Jag sveper över och hårstrået byter form, vägrar följa med trasan och det blir en hets i mig att få bort det och nu blir kaklet  smutsigare och smutsigare och trasan tycks vara orsaken. Trasan slängs och en ny tas fram och köket lyser vitt av solen utanför. Jag sätter mig på golvet, ser fläckar på luckorna och börjar gno med den nya trasan. Kryper längs listen, ser smulor på golvet och kattpälstussar på mattan och undrar hur dåligt dammsög jag igår. Tänker åter att jag borde höra av mig om promenad idag, men minns än en gång att jag har en bulldeg på jäsning och så kokar jag kaffe för det har jag inte druckit än. Det blir då mörkt. En grå filt har lagt sig över himlen och det dämpar min rastlöshet en bit. Kaffet blir klart och jag höjer blicken, snön viner utanför, den rusar mot fönstret för att sen rusa åt sidan, likt fiskar i ett enormt stim som flyr en haj, små små fartränder i massor utanför mitt fönster och jag känner att denna dag är räddad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar