fredag 10 maj 2019

Svullnad.

När natten började la jag hårborttagningskräm mellan benen. En läkare sa att jag skulle göra så, för de slarvade när de opererade mig och håret växer på ett sätt som gör ont. Står på knä, med överkroppen lutad mot soffan medan krämen verkar. Huvudet liggande på en kudde. I koncentrerad väntan. Tar bort håret och krämen och sköljer. Smörjer in så ingen hud ska bli irriterad.

Jag ser en film. Ett gäng kvinnor råkar döda en manlig strippa och det ska vara roligt och vulgärt men jag ler knappt. Börjar bläddra i ett nummer av Vogue Paris. Ett nummer tillägnat Jane Birkin och hennes döttrar. Det är vita Converse på vart och vartannat uppslag. Det är en rymlig trenchcoat. Jag letar reda på en trenchcoat och vita Converse nätet, lägger i min digitala shoppingkorg, ska trycka beställ men ändrar mig och hjärtat slår snabbt. Ser en bild från tidigt 90-tal, Naomi och Kate som på långa ben tar sig ner för en trapp. I höga platåskor. Letar reda på liknade skor, de finns ej inne i min storlek. Klickar rutan att få veta när de kommer in.

Ser i en glipa i min improviserade mörkläggning. En grå strimma. Särar på gardinerna, ser ut mot en vit himmel och en grå värld. Lägger mig i sängen. klockan är någon gång mellan 3:30 och 4. Somnar.

Vaknar kl.13:25. Det igår släta ansiktet har sovit sig svullet. Ser ett mejl om att skorna med platå nu finns i min storlek, men utan natten känns de inte som samma måste. Gör min frukost. Diskar lite. Nu snart ska jag göra maten för de kommande arbetsnätterna. Pizza och melongazpacho för början av natten. Äpple rivet och blandat med havregryn och mjölk för morgonsidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar