lördag 5 augusti 2017

early bird

Vaknar, sträcker ut mitt ben, min fot nuddar ett litet varmt katthuvud, lite för hårt. Hoppas just i den stunden att det inte ska vara Tyras lilla huvud, hon som oftast sover i fåtöljen eller på en kudde i soffan, som sällan lägger sig i sängen. I sängen sover jag och Miss Jones. Miss Jones som trycker sig under täcket, som jagar bort Tyra om hon kommer nära. Men så klart var det Tyra jag råkat sparka till och den lilla grå katten skyndar iväg. Lägger sig i Fåtöljen.

Kl är strax före sju. Tänker att jag ska somna om. Somnade kring två i natt, läste ut en bok. Somnar inte om. Ligger där. Hör Miss Jones kräkas på golvet. Går upp, plockar kattspyan.  Tar en nektarin. Lägger mig igen. Drar ner sovmasken. Blundar.

Solen tycks skina genom både ögonlock och sovmask, tänker att morgonen är fin. Det väcker till mig lite till. Fantiserar om den soliga sommarmorgonen bortanför sovmasken, utanför fönstret. Kanske kaffe och en promenad, känna solen värma i den svala fuktigt friska morgonluften. Långa mörka svala skuggor genom det låga varma solskenet.  Kliver upp. Klarvaken. Det är grått. Grå morgon, jämngrå mörka moln. Träd som vajar i blåsten. Går ut på uteplatsen. Luften är kall. Inte sommar kall. Höst kall. En blå skåpbil drar förbi. Två unga kvinnor i arbetskläder sitter i framsätet. Jag går in igen. Börjar laga frukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar