torsdag 4 maj 2023

De tre katterna.

 Jag har inte ekonomi för tre katter. Inte när de blir sjuka. Inte två på samma gång. 

Majsan har ett öga som strular, som behöver opereras eller tas bort. Enögda katter har det bra sa veterinären. Alternativet är att åka till Sundsvall och låta en ögonexpert se om operation är möjlig. Om det är värt det. För ögat kan ändå komma att behövas opereras bort. 

Montzi slutade äta och Jonna körde mig till en akuttid hos veterinär i Vännäs. Hennes barn somnade i baksätet. Montzi har inflammation i tandköttet och smärta därför. Inget gjordes på plats, jag skulle kontakta veterinär med kunnande om tänder dagen efter, vilket jag gjorde och hon har tid 30/5 kl 08:30 på morgonen. Mysan kom och hämtade mig och Montzi. Hardy, hennes son, sov i baksätet. Han hade velat följa med för att träffa mig och inte stanna hemma och se film med sin storebror. Han sov hela vägen. Han träffade varken mig eller såg film den kvällen. 

Solen sken in genom dammiga fönster i väntrummet. Det var bara jag där, nån kom ut och med en hund på bår, nån hämtade sprutor, en annan städade en toalett. Men de var bara där korta stunder. Annars bara jag, solskenet och en kyl som en kunde köpa måltider och gobitar ur via swish. Och Montzi i väskan.

Montzi åt kokt kyckling när vi kom hem. Hon äter lite nu, men hon äter. Jag kokar kycklingvingar åt henne som jag sen rensar benen ur och låter svalna i sitt avkok så det blir gelé.

Jag har försäkringar på mina katter. Självrisken är 2500 kr. Men om ögon- och tandvård ingår vet jag inte. Det kan vara så att det inte gör det och de ca 10 000 det skulle kosta att ta bort ett öga kan jag nog skrapa ihop. Men inte om jag också ska betala ca 7000 för en tandoperation. 

Så här sitter jag för att samla ork att ringa Agria och höra vad som gäller.  Redo att rasa som ett okunnigt korthus.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar