fredag 10 december 2021

Veckan.

 Idag är det fredag. Det skymmer. kl är 13:03.

I måndags vart allt först grått. Jag vaknade tidigt och utanför fönstret blev det disigt när ljuset kom. Veterinären skulle ringa och Jussis öde skulle beseglas. Lyssnade på en podd där de glittrigt pratade om en längtan bort från det grå och mörka. Bort från sina stora våningar i Stockholm. Mamma messade att det var -21. Jussi satt i fönstret och hennes stora huvud på hennes lilla runda kropp följde nyfiket allt utanför. Jag gick ut, skulle till strömpilen, köpa kattmat och läppglans. 

Dimman hade frusit och på de platser den låga solen hittade fram glittrade kristallerna i luften. På en liten höjd där hus och trädd syntes en regnbåge som bara steg rakt upp och inte tycktes ta en böjd form. Jag tänkte inte på Jussi. 

Veterinären ringde och en plan gjordes och jag slapp ta beslutet. 

Jag tog på mig att jobba en natt extra, tisdag till onsdag.

På måndagskvällen åt jag middag med Anna. Vi skulle ha gått på bio men vi åt istället indisk mat i lugn och ro och sen köpte vi varsin påse godis och satt hos henne och pratade. 

Natten tisdag till onsdag jobbade jag. Sandra var springare och vi fick äntligen ses. Hade köpt röda stearinljus i olika storlekar, samt köpte fika till natten, saffransbullar och julmust.

På onsdagskväll var det ett jobbmöte.

På torsdagsmorgonen var det ett informationsmöte inför vårdutbildningen. Kl 09 på berghem. I det hus där SFI tidigare låg. Jonna var där och det gjorde mig glad. Mötet tog en kvart och det var en kvart av att åter sitta i ett klassrum vid bänkar och allt var sig likt, det kändes vant, trots att det var 20 + år sen sist. 

Det känns som att jag dödar mina drömmar och börjar något nytt, att utbilda mig till det arbete jag redan har, ett låglöneyrke. Blir så förbannad när vänner peppar och skickar hjärtan när jag meddelat att jag ska börja plugga till USKA. Jag klarar inte av att svara dem.

Efter mötet gick jag till stan. Handlade fotkräm och boken om hon som blivit dumpad av alla Malmös killar. Jag åt en saffranssemla och tog kaffe till fast jag egentligen ville ha en apelsinläsk. Jag bar hem kattsand. 

Jag sov i soffan och missade ett samtal från Veterinären. 

Jag såg And just like that . .  Jag googlade bilder av Susan Sarandon för att jag mindes att hon hade mörka ringar under ögonen och ändå var snygg och under mina ögon har fyra års nattarbete och att vara 40+ satt sina spår.

Har sovit under tre täcken. 

Nu är kl 13:21. Snön faller. Himlen är grå, snön är grå. Det är tyst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar