torsdag 16 december 2021

En Torsdag veckan före jul.

 Hade planer för idag. Åka ut ut till Ersboda/mariedal, gå på Kupan och Dollarstore och fixa julklappar. 

Sen började jag se Hacks och blev lite slö och tänkte att efter lunch går jag till Ica Maxi och Strömpilen och handlar delar av den mat jag tänkt fixa till jul, samt kattmaten de får nu, det frysta råa köttet som de älskar.

Före lunch körde jag en omgång med revaxör. Hört att det ska göras regelbundet, ett år sen sist och nu, ja nu hände inget. En halvtimma i det ena örat. En halvtimma i det andra. Blev hungrig under den dryga timma det tog att inte skölja ut något vax. 

Åt. 

Blev slö igen och valde att skippa Ica Maxi och strömpilen och istället, framåt kvällen, skicka iväg fakturorna och ta en dusch. 

Fortsatte se Hacks. 

Somnade i soffan. Vet inte hur länge jag sov. Vaknade iaf kl 18 och pratade en stund med Mysan. 

Åt. 

Såg resterande avsnitt av Hacks. 

Tejpade upp små affischer som följt med en tidning i badrummet. En affisch för Nybyggarna och en för Jag är nyfiken gul med Lena Nyman i svarta solglasögon. Tejpen blänker fult och släpper från den målade väggen. Ska köpa häftmassa imorgon eller nån annan dag. 

Tog en dusch. 

Nu är kl 23:30. Har surfat runt och kollat på möbler på nätet. På Togo och Pacha och Little Petra och Pernilla 69 och Karin 73 och gött mina materiella begär som bygger på vad jag ser andra ha, de med pengar, de som har en månadslön en bra bit över mina ca 24000 kr, om jag jobbat heltid, vilket jag inte gör, för jag jobbar 74%. 

Men jag hade pengar. För mig en massa pengar. För dem lajvade jag medelklass i ca ett år, köpte möbler och konst  en birma och en perser och en stereo och en tv som blir en tavla när den stängs av och så var pengarna slut och nu känner jag mig smutsig av mitt obetänksamma spenderande. 

Att jobba 74% och natt innebär att jag jobbar tiotimmars pass, fyra nätter i rad, ledig sex nätter, åter fyra nätter arbete,  ledig sju nätter och så snurrar det på. Det betyder också att jag är typ ständigt jetlaggad på ett vardagsgrått arbetarvis och får ut efter skatt mellan 15-19 000kr i månanden. Om 25 år går jag i pension. Jävla skit.

ps. Hacks handlar om en komiker som slitit hela sitt liv, lever i ett palats i vegas och jobbar varje vaken stund samt sover oerhört lite. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar