torsdag 17 december 2020

Förmiddagsslummern.

Efter frukosten la jag mig för att sova. Min sömn har varit dålig de senaste nätterna och nu, den morgon som var, vaknade jag kl 5: 30. Vilket inte är konstigt pga av att jag somnade tidigt, kanske även fått mina 8 timmars sömn. Men andra nätter, de föregående, har jag sovit högst 5 timmar.

Det ljusnar när jag börjar somna, klockan är närmare tio nu, jag åt frukost framför tv:n, såg filmen Little. Chattade med en vän som blivit sjuk. Drar sedan täcket över mig, ligger i soffan, sjunker in i slummern, ännu inte riktigt sömn, verkligheten ger vika och jag står utanför en port, en bekant port, likt en random folketshusentre en sommardag. Jag skippar efter luft och vaknar. Allt är så varmt. När fick mina lungor andas frisk luft sist, kommer de få andas kallt igen. Tänker att jag inte vill somna om, men sömnen tar mig och jag vaknar 2,5 timmar senare, fortfarande trött, nä, inte trött, bara viljelös. Nu skymmer det och jag ligger kvar i två timmar, scrollar mobilen. Tänker på entrén i drömmen och kan inte placera den, en plats jag nog aldrig varit vid, en plats som antagligen inte finns. Eller var det entrén till folketshus i Ljungaverk, där jag såg Tillsammans i september år 2000.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar