fredag 22 maj 2020

Vakar av.

Sitter här efter fyra arbetsnätter. Fyra otroligt lugna arbetsnätter. En himmel utanför som aldrig blev mörk. De kalla dagarna, dagar i slutet av maj, men lika kala, livlöst grådammiga som dagar i slutet av april. Men igår, i dag, har något hänt, det gröna spirar, om än nästan genomskinligt gult. 

Googlar kaktusar. Inne på youtube och ser trista filmer om kaktusar. På Pinterest och scrollar genom bilder av kaktusar. Opuntia kaktus. En sån har jag, en stor, dyr, mäktig en. Montzi välte den i golvet och dess avknoppningar gick av. Nu växer nya. En  av de avbrutna avknoppning rotar sig en liten kruka. Den andra avbrutna avknoppningen ruttnade när jag försökte rota den. 

Har fått ampelliljan att skjuta skott. Den dog inte. Monsteran, som hänger i hörnet ovanför soffan jag nu sitter i, har inte heller den ruttnat. Som min förra monstera gjorde. Föll i bitar och blottade en svart mjuk stam. Min nya monstera, köpt en dag i vintras på Ica berghem, skjuter nya blad. Vattnade den så sällan. Plockade ner den, ställde den i duschen, typ en gång i månaden, nu lite oftare. 

Standkastanjen jag nästan dränkte i vintras, nu har beskärt, en stam fattigare, för en av stammarna ruttnade, kämpar på. Finns hopp, en återhållet löfte om prunkande grönska. 

Jag måste dammsuga. Kanske ska jag köpa godis. Läste klart K. Malde i mig den. Boken blev så tråkig, så utan nyans. Ett evigt harvande av ett självutnämnt offer. Men jag hade bestämt mig för att läsa ut den. Har börjat, läst kanske 1 1/2 sida i Mrs Dalloway. Det är det där kända, om att köpa blommorna. Allt jag vet om boken, det har jag nu läst. Vet inte vad som komma skall. 

Solen studsar in från huset mittemot, ger sken av att bo i kvällsolsläge, när solen egentligen skiner in under den tidiga morgonen och fram till klockan 10-11.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar