fredag 1 maj 2020

Första Maj.

Åter börjat fantisera om en kaftan. Samma hände förra våren/sommaren. En lyxig kaftan.  Ingen hippiekaftan. Något Marella Agnelli skulle kunnat burit på 60-talet.  Eller som den Olivia Hussey har i bakomfilmen från Romeo och Julia, en blå stor, som hon får hålla upp när hon dansar med två pojkar i smala jeans och busigt hår. Även Franco Zeffirelli har en vacker kaftan i samma filmsnutt. Hans är rosa, kanske siden. Han sitter på gräsmatten i en park, omgiven av ungdomarna som spelar i hans film. Han berättar för de unga om när Sarah Bernhardt 55 år gammal och med ett träben spelade Julia. Och jag letar rastlöst på nätet efter en kaftan med en lyskraft som deras. In på shoppingsidor och hittar kompromisser, har ännu låtit bli att beställa någon.

Medan jag letar bland de nyproducerade kläderna, de vars produktion förgiftar vår mark, de som förgiftar de som måste tillverka dem, för att tillfredsställa en nyck, en dröm om mig själv, har jag hängt rött utanför mitt fönster. En T-shirt som är upptejpad. En röd fleecefilt. Det är första maj och när Majtågen blev inställda blev detta lösningen. Tog en promenad. Det var inte många som hängt ut rött, en hade en stort rött lakan som vajade vackert i vinden, någon bara en liten tygtrasa. Men det var glest mellan oss och dagen är grå och gatorna folktomma.

Har två degar på jäsning. En surdeg av grovt rågmjöl, inne på andra dygnet nu. En bulldeg som strax ska bakas ut.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar