söndag 31 maj 2020

Maskrosor.

Låter maskrosorna blomma för binas skull. Har inte sett ett bi på min uteplats, men läste att de gillar maskrosor och att bin dör ut. Så jag låter dem blomma. Gula tofsar fyller utrymmet mellan plattorna. När de blommat klart. Då går jag ut. I mitt röda hår. Min gul-oranga pyjamas. Katterna här inne bland tavlor och krukväxter. Sliter slött upp blommorna. Rötterna sitter kvar mellan plattorna. River av det som sticker upp. På huk, framåtlutad. Ibland rumpan upp, med knäna ihop, ryggen lång ner mot marken. Blicken fäst vid de plantor jag river av. De ligger sedan utspridda. Där låter jag dem ligga. Luften yr av maskrosfrön. De slaktade maskrosorna får ligga och torka, kanske kan solen pulverisera dem så att jag sen kan sopa rent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar