tisdag 25 februari 2020

Tupplur.

Under städningen igår. Toan var kvar samt skurningen av golven. Klockan var ca 16. Jag la mig egentligen bara ner på sängen. Frös om händerna så jag la dem under rumpan. Utan täcke. Utan plan på tupplur. Slukades och vaknade när det var mörkt ute och mitt hem, min säng, där jag låg med öppen mun och händerna ännu under vardera skinka, blekt upplyst av lampan i köket, synlig från gatan utanför.

Jag drog mig ner under täcket. Lät lampan i köket lysa. Lät gardinerna vara isär. Sov. In i det svarta som får en timme att kännas som en sekund. Vaknade åter till. Somnade om.

ca kl 21 var jag klar med sömnen. Hungrig utan dess like och medan jag kokade potatisen till moset städade jag toagolvet. Med nariga händer efter handsklös städning åt jag min mat. Svullet mätt pågick kvällen i någon timma till.

Läste bok i sängen.

Somnade kl 2.

Vaknade kl 9.

Äter ännu min frukost. Ska iväg till Ica. Panta flaskor och köpa semla. Kommer inte fräscha upp mig. Fast jag behöver det. En dusch och skrubb. 1 1/2 dygns instängdhet som grott in i mig. Men om jag ska hålla farten, få pantningen gjord, är det bara att resa sig, gå ut, skynda innan jag fastnar i de eviga looparna av nya klipp på youtube, eller klicken på Pinterest av medelklasshemmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar