torsdag 6 februari 2020

Efter Tyra.

Kudden har fortfarande kvar sitt avtryck efter Tyra. Sen förra tisdagen. Hennes sista morgon.

Livet har fortsatt. Saker händer. Jag träffar vänner, arbetsnätter, sysslar med filmen, ny intervju men i radio denna gång.

Kudden ligger orörd kvar. Formad efter henne.

Jag köpte två yuccapalmer. Lättskötta. Retro. Hade en som barn, mamma tror den köptes antingen den korta tid vi bodde i Kallhäll, eller just när vi flyttat hit upp, till Åldihem och Umeå. Som barn tyckte jag att den var stor. Den fick flytta in i mitt rum med rosarandiga tapeter och utsikt över parkeringen och värmeverket. Följde med till villan på Gimonäs. När den försvann ur mitt liv minns jag inte, inte mamma heller.

Nu står iaf två Yuccapalmer i den stora krukan. Överlever de är den tomma stora krukan ej längre något som måste fyllas.

Miss Jones ligger ofta på elementet. Hon lägger ner sitt huvud i vila och håller sig fast. Hon lägger sig i mitt knä, hon lägger sig på min arm -sitt huvud mot mitt bröst - när jag ser någon serie halvliggandes i soffan. Hon sover som vanligt med mig i sängen. Hon jamar högt och ivrigt när hon ej har en plats vid min sida. Hon drar i min tröjas tyg med sina klor. Hon ser ej längre upp och följer en annan katt med blicken. Hon ligger ej längre tätt med en annan katt i en gemensam värme.

Varje dag går jag in på blocket och ser vilka kattungar som är till salu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar