måndag 13 januari 2020

Växterna här hemma.

Drömmen om prunkande grönt i mitt hem har jag gett upp. Ett fönster har nu blivit fullt av små kaktusar. Ett annat med mörkgröna tjockabladiga sticklingar. De i sticklingsfönstret ska bort, när våren kommer och katterna vill ha sin plats i solen. Det är en chansning att de ska slå rot. Ljuset under de korta dagarna, ur en molnig himmel, ger inte mycket livskraft. Men klarar de det kommer jag ha ett litet gäng långsamt växande tåliga små rackare.

I helgen köpte jag nya växter. Kaffeplantan som länge varit död ersattes. En växt jag glömt, så konstigt, vad kan det ha varit som dött och stått kvar och nu är bytt mot något mörkt och tjockbladigt, med texten Easy Care på en lapp nerstucken i krukan i affären. Åh, nu minns jag. Apsvansen. Att jag glömde den. Önskar så att Apsvansen tagit sig, att den vält över i sina trådar, hängt som en liten fors över krukkanten. Men nej. Den dog. Skrumpnande. Övervattnad? För lite ljus? Uttorkad? Har ingen aning.

Köpte även en liten kaktus, ljust grön och svullen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar