måndag 27 augusti 2018

Efter inspelningen.

Vi samlas på teatern. Vi är där för att städa undan efter inspelningen, den stora hallen som rymt alla rum, rum som nu är rivna i bitar. Alla de som jobbat med filmen, team som klättrat högt upp i taket, de som byggt rummen, skådisar, fototeam, skripta, ljus. Men de flesta av dem har åkt hem, är på nytt jobb, är iaf inte här med oss. Vi är fyra stycken.

Jag har min illigt gula tröja från Biltema, den med reflexdetaljer. Linus gillar den, han gör ärenden och köper en likadan, vi tar kort på oss i dem. Emma och Hanna berättar vad vi ska bära undan, vi fyller en skåpbil med saker som ska till återvinningen och Emma och Hanna försvinner iväg. Linus pappa kommer och ett flak lastas fullt med mer saker som ska slängas och de försvinner bort.

Cyklar till stan och äter lunch med Emma och Hanna. Det blir indiskt, oljigt bröd och friterade saker. Fyller min buffétallrik med allt som är rött. Kycklingen och potatisen, blomkålen och ännu någon kyckling och en stark sås.

Det är övergången mellan sommar och höst, frisk, kall luft och en varm sol. Cyklar tillbaka till teatern. Hans-ola sitter med sina intensivt blå ögon på dess trapp, röker och dricker kaffe. Vi pratar en stund. Han är på teatern och repar sin föreställning om Den Heliga Birgitta. Efter en stund försvinner vi in. Jag blir ensam i den stora hallen, gula lysrör i taket och dörren öppen ut mot gården. Jag sopar. Sakta sopar jag. Tänker att det borde finnas ett effektivare sätt att sopa en så stor hall, att de som städar teatern omöjligt kan göra som jag gör. Det tycks inte bli rent, bara damm och grus och annat som läggs i olika mönster. Emma och Hanna kommer tillbaka och Linus har jag redan sagt hej då till, för han är klar här, han flyger hem till Stockholm om någon timme. Vi bär lite till, men snabbt blir jag matt liggande i gradängens trapp. Det är eftermiddag på väg mot kväll. Jag lämnar dem med det allra sista, cyklar hem, solen ligger lågt och skuggorna är långa och snart börjar nästa fas i att göra klart filmen, in i klipprum, framför dataskärmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar