måndag 17 juli 2017

solandet

Ligger på min uteplats då solen skiner och jag är hemma och ledig. Drömmer om solbrännan från år 2014.  Har solskyddsfaktor 15. Annars när jag är ute på utflykt, vid havet, skogen, upplängs älven, i en park i stan och inte kommer kunna söka skydd från solen inne i mitt hem har jag 30. Nåja. Jag blir uttråkad där jag ligger. Rastlös snarare. Läser bok, vänder på mig. Reser mig ungefär var 20 minut. Sätter mig upp, speglar mig i dörrens glas, reser mig, går till dörren, gör en liten blick snett bakåt över vänster axel och går in. Precis så gör jag varje gång. Som om jag övat in det.

I lördags luktade det gott kaffe varje gång jag kom in i mitt hem. Det retade mig att jag tänkte att det luktade just gott kaffe. Att jag inte tyckte det luktade plain vanligt kaffe. Utan att jag som någon medelklassmännska tyckte det luktade gott kaffe. I söndags var däremot doften av gott kaffe dränkt i doften av den kycklinggryta jag lagat på lördagskvällen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar