söndag 30 juli 2017

Sista söndagen i Juli

Igår kom jag hem, en vecka borta, i mormors och morfars sommarstuga i Docksta. Idag låg jag bara. Nä, inte bara. Men det började bra. Vakna tidigt, dricka kaffe och äta Croassant. Lyssna på musik. Lyssna mycket på musik och särskilt två låtar.

Sandie Shaw Reviewing the Situation

Och

Jaqueline Taieb Le Coeur Au Bout Des Doigts

Inte bara de två, men ofta, ofta igen och igen samma låt tills jag bytt till den andra. Dansat runt. Lyssnat på dem med hörlurar. Mina stora röda. Legat ute och solat, läst. En stund med Tyra i koppel och hon betandes gräs. Sen in ingen och lyssna och dansa runt. Dricka vatten. Ut igen. Ligga och läsa i böckerna. Två böcker. Den ena är Tommy av och om Tommy Berggren. Läst okronologiskt. Sen börjat från början på Tone Schunnessons Tripprapporter.

En av gångerna då jag rest mig upp från solläge och gått in för vatten, musik, dansandet runt. Så ser jag just hur en ung man med långt hår och tatuerade smala armar ur en vit t-shirt passerar. Han ser ut att ha en hund i koppel, men hinner inte se hunden. Han har iaf registrerat att jag gått in, kanske följt mig med blicken, sett min baksida, mitt uppsatta hår, de tunna bikinibandet som knyts i nacken och på ryggen. Kanske såg han rumpan och bikinitrosans knytning på vardera höft, med lika tunna band. Jag fantiserar att han såg mig, att han tyckte att jag var fin. Jag tänker att han kanske var ute och gick med en mops eller en fralla.

Tar bilder med Photo Booth. Blanka ansiktet. Alltid läpparna isär. Visar brösten för spegeln. Ser om kroppen runt omkring fått färg. Ser ingen tydlig linje. Drar ner trosan, där syns det mer, tydligt ljusare under den lilla tyglappen.

Sen får solandet ett slut och jag blir lite dimmig. Kokar gröt. Cyklar iväg. Först för att handla på Ican nere på gatan, men cyklar vidare, ner mot stan, ner till älven. Där är folk, de ligger och solar och strosar. Dagen är varm och min T-shirt är typ gjord i plast. Äggulsgul stickad plast. Utan hål för vinden att ta sig igen. Svettas under den. Cyklar in bland husen igen, upp till Ålidhem. Där är folktomt igen. Torkar svetten från ansiktet, stora drag drar jag med händerna över varsinn ansiktshalva och nästan skakar bort det blöta från händerna. Köper frukt och nötcreme och bacon. Cyklar hem. Typ där är jag nu. Fast det har gått flera timmar sen dess. Inget har hänt. Ätit. Läst. Lyssnat på musik. Ska se något. På HBO kanske.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar