tisdag 17 april 2012

jean paul belmondo

Ibland ägnar jag mig åt att prisa vissa mäns skönhet. Gary Cooper är favoriten, men gregory peck och alain delon har fått sina lovord. Nu är det Jean Paul Belmondos tur. Så konstigt att jag inte skrivit om honom förr, han är en gammal favorit, en från tonåren, då hans plutande läppar och bara bröstkorg berörde mig första gången. Då från stillbilder ur Sirenen från Missisippi och Till sista andetaget.

Idag for tankarna till honom igen, det började med att jag hade orden New York Herald tribune i skallen, som en melodi som fastnat. Nu vet kanske några av er resten av kopplingen, men för er andra ska jag förklara. Det är orden hon ropar och tidningen hon säljer, Jean Sebergs Amerikanska flicka i randig tee på Champs Elysee i filmen Till sista andetaget. Flickan som har ihop det med Jean Pauls spattiga men vackra gangster. Och sen kunde jag bara tänka på honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar