måndag 17 oktober 2011

Först hos mormor och morfar. Det är mamma, moster åsa, syster agnes och jag. Morfar sitter uppe när jag kommer, men lägger sig fort. Vi andra dricker några kannor té och solen skiner utanför.

Sen på ett fik. Han skriver och jag ser på, ett tag tecknar jag av honom, det går dåligt, en stund läser jag i de böcker jag har med. Vi pratar ibland. Efter någon timme cyklar vi på våra försmå cyklar in i centrum, Vi cyklar uppe på en trottoar, ett tag är det ett myller av stora bussar och folk som står still kring oss. Vi trixar oss igenom, han först, jag efter. Så står vi med våra cyklar och kollar på Tony Ward på en plansch i Hennes och Mauritz skyltfönster. Han säger att han träffat honom, vi härmar Tonys pose. Som avsked knockar vi våra knogar mot varann och min kompis går för att tigga godis.

Avslut hos mormor och morfar. Det är moster åsa och jag. Vi äter middag, mormor och åsa dricker vin, jag indian tonic, som efterrätt äter vi ostar och vindruvor. Vi hör morfar andas tungt i sin sömn från sovrummet. Allt är trevligt och vardagligt men morfar finns i vår grund, dit vi når så fort vi tystnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar