lördag 18 september 2010

förra söndagen

Steg upp tidigt. Tog t-banan till Gullmarsplan, fick byta där, kom till Slussen, klev på en buss, bytte buss, bytte till vaxholmsbåt. Steg i land vid Träskökvarn, där mötte min moster mig. Då var det nästan lunchdags.

Ön var grön, vi gick på stigar, i gräset klippta gångar, min moster och jag. Vi kom till hennes och Klas hus. Huset är inte färdigt än, det finns ofärdiga dörrar, väggar mellan rum som ska upp, sågspån och sånt. Vi åt. Vi gick genom en liten skog efter maten, vi kom till en stenig strand med en slät klippa. Vi, min moster och jag, doppade oss i havet och följde sedan passerande segelbåtars färd sittandes på den släta klippan.

Dagen var mulen och varm. Min moster visade mig ön, de få hus som fanns, förvildade äppelträd, en gammal lada, ett dött träd, återstoden av grindar, övervuxna murar, nybyggda bryggor, tallar och ormbunkar. Vi plockade äpplen från det träd med de rödaste äpplena, de var mörkt röda och släta på ena halvan, den utåt, den sidan som vätte mot stammen var oftast full av svarta prickar och röta.

Vi åt middag, lyssnade på klingan i p2, vi bakade kaka av äpplena, vi skyndade oss innan mörkret till båten, ut på havet, sakta genom kanalen sen fort över mer öppna vatten, land blev till svarta remsor och vi for in i en vaxholmsbåts osynliga stora vågor. När vi kom till fastlandet var det svart på himmel och land.









1 kommentar: