onsdag 2 juni 2021

Rosa, rosa, rosa.

 Värmen kom plötsligt. Om April 2021 var en parodi på April med vinter och vår om vartannat, skiftningar i väder under bara några timmar, så var även den västerbottniska sommarens ankomst en parodi på sig själv. Vi säger att det här uppe är vinter, vinter, vinter och så en dag är det sommar, att våren inte finns. Och så kändes det i år.

Igår gassande sol. 

Jag klädde mig fint framåt kvällen och gick till Stora Coop på tomtebo. En tunn blus och Jeans och gympaskor som en pensionär. snälla och mjuka mot fötterna.

En bil stod parkerad och han i bilen frågade om jag hade tid en stund. Jag stannade. Han sa att jag var fin och jag kände mig inte fin längre och gick därifrån och han ropade efter mig.

Nu när jag skriver det här skymmer det. Jag gick nyss och öppnade vädringsfönstren. Såg huset mittemot bada i rosa sken, dess fönster blänka hett och väggarna i en mjuk mild nyans. Det är dunkelt här inne, har inte tänt någon lampa. Gatlyset på parkeringen står ensamt tänt, det gatlyse som lyser skarpt om nätterna, som ger svarta skuggor i mitt kök under mörka nätter, som tränger genom persiennen i mitt sovrum när natten är svart. 

Himlen har skira neonigt rosa och blå strimmor som ses genom det nästan svarta lövverket på björkarna. klockan är 23:48.  Det går inte att fånga på bild. Bilder från igår. Innan jag gick till Coop.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar