måndag 19 april 2021

Våningarna.

 Det kommer en stund på kvällen då hela huset, utom den översta våningen, ligger i skugga. Där uppe strålar solen, lågt skiner den in i vardagsrummen, för det är de som vätter åt solnedgången. Det är mycket möjligt att samma råder på morgonen, men på den andra sidan, för den sidan med köken vätter åt gryningen, men just detta har jag ännu inte sett och eftersom husen står i en lätt sluttning kan det även vara så att det inte är på det viset. 

På min våning, en trappa upp men också första planet med annat än förråd och garage, är vi de första att hamna i skuggan. Det lockar mig att jag under en stund kan lämna min lägenhet som just lagts i dunkel, gå en trappa upp och besöka en granne och mötas av solen som forsar in, lägger sig på väggar, studsar mot dörrars och glas. När sedan skuggan även tagit över den lägenheten går vi en trappa upp för att fortsätta vara i solen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar