lördag 10 oktober 2020

Soffan.

 Soffan kom torsdag morgon och just när den var monterad bröt solen fram för att snabbt försvinna och himlen åter bli mörk av regn. Två veckors regn. Inte konstant, men nästan.  Ett dis av fukt i luften. Dropparna som smattrar mot byggställningarna som täcker huset. 

Fast idag är himlen klar. Halvligger i soffan, ser ut genom fönstren. Grenarna är kala, några få löv kvar. 

Sängen kom förra fredagen. Sängen var aldrig en målbild. Men jag blev så glad att inte behöva ligga på golvet längre och kroppen pirrade vid tanken på sängen när jag var ifrån den. 

Soffan var en målbild, att den skulle vara stor och låta min kropp vila på mjuka kuddar. Nu beställde jag inte en soffa med stora mjuka kuddar, men nog lång för mig att ligga raklång i. I torsdags mellan klockan 08-12 skulle den leveras och jag gick av och an, nervös och ivrig. Den kom. Solen bröt fram. Skulle sedan somna pga efter arbetsnatt men sprang upp och tittade att den var där, inte bara en fantasi, en dagdröm som verkade verklig. 

Igår fredag låg jag i den, åt godis, drack te, såg sista avsnittet av Ratched, såg klart Landstormens lilla lotta. Regnet slog hårt utanför och jag tog upp en pläd mamma eller mor vävt. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar